Wednesday, July 8, 2009

teguran itu pedih, tapi ia tanda sayang....


hmmm.....cuba tanya pd diri kita sekejap...suka tak apabila kene tegur bila buat salah?ape rase bile kene tegur? sedih? marah? bengang? terasa down?malu?
saya rase sume org pernah mengalami keadaan macam ni kan?
same jugak ngan saya....saya hanyalah insan yg lemah dan kerdil yg terlalu byk kesalahan dan kelemahan.... jd apabila ditegur , sbg seorang manusia biasa sy x dpt lari drpd rase bengang, sedih,marah n ntah ape2 lg emosi yg menganggu (bercampur baur)...terase pedih n ngilu sangat....
ego manusia ni tinggi sgtkan? kita mesti rase yg kita x patut dibuat macam tue...then, bile x dpt nk kawal, kita akan terus menangis,menangis n menangis sampai dh xde air mata lg...huhu....
pd sy, menangislah sebanyak mane yg kita nak...lepaskan segala rase yg ade...
then, cuba kita bertenang, beristighfar n berfikir secara rasional (muhasabah diri) ttg perkara yg ditegur....kalau perlu ambil wudhu n tunaikan solat sunat...minta keampunan dr Allah yg Maha Pengampun lg Penyayang...
lepas tue,lapangkan dada , cuba terima teguran itu....n sentiasa berpegang pd kata2 ini..."apabila ada orang menegur kamu, jgnlah melihat siapa yg menegur tetapi lihatlah apa yg ditegur..."
mmg pedihkan , bile orang yg menegur kita tu, kwn baik kita sendiri?...terasa seolah2 apa yg kita buat selama ni(yg disangka kan betul) sebenarnya salah....tp, ingatlah bahawa mereka menegur kita kerana mereka SAYANG kita walaupun ianya terlalu PEDIH utk diterima....
Akhirnya, mari kita sama mengubah diri ke arah yg lebih baik....("sesungguhnya beruntunglah mereka yg apabila HARI INI LEBIH BAIK DARI SEMALAM, n ESOK LEBIH BAIK DARI HARI INI....)
terima kasih sahabatku atas teguranmu itu....memang benar kata org, sahabat itu cermin diri.....tanpamu, x mungkin ak dpt melihat kelemahan diriku ini....
doakan sahabatmu ini agar die bisa berubah ke arah yg lebih baik....

5 Comments:

At July 8, 2009 at 10:21 AM , Blogger Unknown said...

saidina Umar seringkali bertanya kepada orang lain akan kekurangan dan aibny meskipun beliau merupakan seorang khalifah ketika itu.
Jika tiada yang menegur maka kita akan terjatuh ke dalam lubang di hadapan~

 
At July 8, 2009 at 8:29 PM , Blogger ezwar rusydan said...

ko bagitau ak sape tegur ko..meh abg lanyak die..haha

 
At July 9, 2009 at 10:05 AM , Blogger Maisarah said...

xpelah ezwar...xde mendenye...ak merepek je...ko tau jelah skang ni x brape betul ckit, byk keje sgt kut...huhu....lgpun, larat ke ko nk lanyak...hahaha....

 
At July 9, 2009 at 12:06 PM , Blogger tokie_rox said...

hah..ezwa!!! aku antara org yg slalu suke tegur mae..haha..lanyak ar aku..ader berani...blah ar...aku nk tgk..spe ntah yg pngecut..ang ka..or aku..wawawa...gurau ja

to mae..weh..sorry ar klu kadang2 aku ske tegur2 ang,, wat ang terasa an..selagi aku kawan ang, ang mmg akan aku slalu tegur...haha...thanx gak kat ang sbb slalu bg nasihat kat aku..heee....

 
At July 10, 2009 at 12:41 PM , Blogger Maisarah said...

xdelah toki...ak x tujukan post ni, especially tuk sape2....as generally.. apepun thanks a lot ko byk bg nasihat kat ak...itulah gunenye kawan...kalo x, sampai bile2lah ak x kan sedar kesalahan ak...sori ah, kalo ak x bg the fullest commitment kt group kite coz lately, ak tension bangat dowh....

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home